Jolanda

© Copyright MijnGetuigenis.nl
Niets van deze website mag worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van MijnGetuigenis.nl. Deze print is enkel voor persoonlijk gebruik.

Ik ben Jolanda Timmer, getrouwd met Leo en samen hebben wij vier kinderen, Jesse, Petra, Thijs en Daniël. Ik ben opgegroeid in een gezin met drie kinderen waarvan ik de middelste ben. Wij gingen naar een kerk waar ik een Godsbeeld heb ontwikkeld waarin ik God zag als en heel strenge God, waar ik heel erg mijn best voor moest doen om goed te leven. En dit lukte niet altijd…

Toen ik 18 jaar was zijn wij als gezin verhuisd en kwamen we in een andere kerk. Ik kreeg verkering met Leo en samen waren we serieus op zoek naar onze weg met God. We gingen naar allerlei christelijke conferentie’s en ik ontdekte dat ik niet mijn best hoefde te doen om goed genoeg te zijn voor God maar dat de Here Jezus dit al voor mij heeft gedaan. Zijn sterven op Golgotha heeft ervoor gezorgd dat ik bij God mag horen. Ik wist dit nu wel maar toch twijfelde ik steeds weer of ik nu wel echt een kind van God was. Had ik nu de Heilige Geest ontvangen of toch niet?

Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl

Bij de gedachte dat ik misschien toch nog geen kind van God was en bij de wederkomst van Jezus ik niet mee mocht naar de hemel, kreeg ik het spaans benauwd. Op een avond, toen ik weer zo’n angst had, bad ik tot God of Hij mij wilde laten zien dat ik bij Hem hoorde, en dat ik Zijn Kind mocht zijn. Ik dacht “ik doe de bijbel zomaar ergens open en lees wat God daar tot mij zegt”. Ik las het laatste gedeelte van 1 Samuël 21. Het ging erover dat David zich als een gek gedroeg zodat de koning die hem gevangen wilde nemen, hem liet gaan. Ik dacht wat moet ik hier nu mee en ik zei dit ook tegen God en ik dacht ik doe nog eenmaal mijn bijbel open en toen deed ik de bijbel open bij Psalm 34. En wat staat er boven deze psalm, “de psalm die David schreef, nadat hij zich als een gek had voorgedaan bij de koning”. Ik moest huilen van blijdschap, dat God mij zo geantwoord had en liet zien hoeveel Hij om mij geeft. Want Psalm 34 is een psalm vol bemoediging, er staat onder andere in “De rechtvaardigen roepen en de Heere hoort, en Hij redt hen uit al hun benauwdheden”.

Het was een geweldige bemoediging voor mij. Ik had dit nog nooit zo gedaan, zomaar mijn bijbel opendoen en kijken wat God zegt, ik doe het ook bijna nooit weer, maar deze keer had God mij op deze manier geantwoord. Hij is zo bijzonder en leidt ons steeds weer op andere manieren.

Toen we een aantal jaren getrouwd waren en inmiddels drie kleine kinderen hadden ging Leo voor twee weken naar Ethiopië en ik was altijd heel bang ’s nachts als Leo er niet was. De nacht voordat Leo naar Ethiopië ging kon ik niet slapen en voelde me heel onrustig. De dagen erna kon ik niet meer eten, niet meer slapen en ik ging steeds in mijn bijbel lezen en ik dacht “zie je nu wel, ik hoor niet bij God”. Alles wat ik las zag ik als bevestiging dat ik niet bij God hoorde. Op andere momenten dacht ik weer dat God helemaal niet bestond, dat ik het allemaal maar verzonnen had, mijn gedachten waren helemaal in de war.

Op aanraden van vrienden ging ik naar de huisarts en ze zei direct na mijn verhaal gehoord te hebben, “je bent depressief”. Nou, ongeveer alle symptomen die hier bij horen waren op mij van toepassing. Ik kreeg medicijnen en die hielpen wel goed maar ik werd er erg slaperig van. Na een aantal maanden begon ik de medicijnen af te bouwen omdat ik van die slaperigheid af wilde. Maar de symptomen van de depressie kwamen al snel weer terug, dus weer terug aan de medicijnen.

In deze tijd zaten we nog in dezelfde kerk, maar door onder andere ontmoetingen met andere christenen en het doen van de alpha-cursus begonnen we sommige dingen anders te zien dan dat we altijd in de kerk hadden geleerd. Leo had in de bijbel ontdekt dat de mensen in de bijbel gedoopt werden nadat ze tot geloof waren gekomen (en dus niet als baby). En nadat hij aan God had gevraagd “als U wilt dat ik me laat dopen, baant U dan maar de weg”, kwamen we op een bijzondere manier in een gemeente in Dordrecht terecht. Ik was namelijk net, vanwege mijn depressiviteit, begonnen met gesprekken bij Eleos, christelijk RIAGG, in Dordrecht. En terwijl ik een gesprek had, ging Leo in het park wandelen met ons, toen nog, jongste zoontje. Hij kwam daar mensen tegen die aan het evangeliseren waren en zij vroegen aan Leo of hij in God geloofde en of hij gedoopt was. Dit was ongeveer twee weken na zijn gebed, op een dinsdag. De dag erna was er een dienst in die gemeente en Leo ging erheen en heeft zich -omdat daar de mogelijkheid voor was- die avond laten dopen, zonder van te voren te weten dat er een uitnodiging zou komen om gedoopt te worden.

Twee mensen van deze gemeente kwamen vrijdags bij ons thuis voor een “follow up” gesprek voor Leo. Maar ik had veel meer vragen dan Leo, want hij had alles onderzocht in de bijbel en ik vertrouwde erop dat dat klopte. Maar nu lieten deze mensen mij deze dingen in de bijbel zien en mij zelf lezen. En nu ik het zelf in de bijbel las, landde het in mijn hart. Ik vertelde ook over mijn onzekerheid of ik wel de Heilige Geest had ontvangen. Zij zeiden, als je de Heilige Geest ontvangt kan je in nieuwe tongen spreken, een speciale taal door God gegeven, om je zelf op te bouwen in het geloof. Ik dacht, als ik dat nu eens zou ontvangen, dan weet ik het zeker dat de Heilige Geest in mij woont. Zij baden voor mij en ik ontving deze gave. Ik was zo blij en heb me zondags ook laten dopen. Ze baden ook voor genezing van mijn depressie, ik ben toen weer gestopt met de medicijnen.

Daarna kreeg ik nog wel gedachten die mij aanklaagden, zoals eerst, maar als ik dan in tongentaal ging bidden, stopten deze gedachten. Ik deed dat steeds tot ik na enige tijd opeens dacht: “hé, ik krijg die gedachten helemaal niet meer.” Het is ook niet meer teruggekomen, en het is ondertussen zes jaar later.

Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl

Ik geloof overigens dat je de Heilige Geest ontvangt als je je bekeert hebt tot God, je zonden beleden hebt en voor Hem gaat leven. Maar ik geloof dat God zag wat ík nodig had en dat Hij mij op deze bijzondere manier geleid heeft. Hij is een God die ons ieder persoonlijk ziet, onze noden ziet en als wij Hem oprecht om hulp vragen geeft Hij die hulp ook! En Hij geeft vaak uitkomst op een manier die geen mens had kunnen bedenken dat het zo zou gaan. Er staat in de bijbel “Gods wegen zijn hoger dan onze wegen en Gods gedachten zijn hoger dan onze gedachten” en dit heb ik steeds weer ervaren. Ik heb heel veel geleerd in deze gemeente maar over sommige bijbelse zaken verschilden wij zodanig van mening, dat wij na ongeveer negen maanden uit deze gemeente zijn weggegaan. Hierna zijn we naar een andere evangelische gemeente gegaan, dichter bij huis. Door omstandigheden is deze gemeente beëindigd en inmiddels zijn we de Christengemeente in Houten gestart.

Nu ik deze getuigenis zo aan het opschrijven ben, verbaas ik me er weer over dat God, die zo groot is (er staat in Jesaja 40:12 dat God de wateren mat met Zijn holle hand), door de Here Jezus, zo dichtbij is gekomen (doordat Jezus stierf aan het kruis van Golgotha, is de weg tot God weer open). En dat de Here Jezus toen Hij terug is gegaan naar Zijn Vader in de hemel, de Heilige Geest heeft gestuurd, zodat ik -zónder dat ik zelf zo mijn best hoef te doen- kan leven zoals Hij dat wil. En ik ben erachter gekomen dat er geen heerlijker leven is, dan een leven in relatie met Hem.

Staat jouw getuigenis hier volgende week? Stuur nu in!
Be Sociable, Share!

14 Reacties aan “Jolanda”


  1. 1 Loes

    Leo en Jolanda,

    Ik heb beide getuigenissen gelezen en ben onder de indruk van de weg die jullie beiden zijn gegaan. Ik wens jullie met jullie kinderen God’s zegen.

    Sjalom Loes

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  2. 2 Hans

    Een mooi getuigenis, Jolanda.

    God keert het kwade om ten goede. Hij gebruikt onze tijden van depressiviteit en ziekte steevast om later anderen te bereiken. Dat ervaar ik zelf regelmatig en lees ik nu ook in jouw getuigenis. (Mijn variatie op Pred. 3: “Er zijn tijden van voorspoed en er zijn tijden van tegenspoed. Dat is geen ijdelheid, maar heling des Geestes”).
    Er staan zielen op het spel en dit is een van Gods krachtige wapens in Zijn strijd tegen satan. De Heilige Geest weet wat Hij doet. Ik ben blij dat Hij ons wil leiden door dit aardse leven heen.

    Gods zegen, ook voor Leo!
    Hans

  3. 3 Nathalie

    Jolanda en Leo,
    Dank jullie wel voor jullie getuigenis!
    Zo geweldig om te lezen hoe God ons leidt en antwoordt wanneer we Hem oprecht zoeken. En ook hoe Hij jou, ons wil bevestigen en geven wat we nodig hebben. Gods zegen !
    Nathalie

  4. 4 Jet

    Prachtig! Wat is God groot!
    Veel zegen voor jullie twee en jullie kinderen toegewenst,

    Jet

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  5. 5 Bas

    Nadat ik jullie getuigenis had gelezen
    kwam er een loflied naar boven
    Ik ken jullie niet, maar uit jullie getuigenis
    van zowel Leo als Jolanda
    spreekt Gods grootheid
    Het loflied wat naar kwam is dit:
    Heer U bent El Elohim
    Daarom kom ik tot U
    Ik aanbid U
    God toont Zijn glorie ook aan jullie
    voor jullie beide, en voor jullie gezin
    Dank Hem daarvoor

  6. 6 Heleen

    Dank jullie wel voor jullie getuigenisen.
    Ik ga zondag as naar Jan Zijlstra, voor handoplegging en gebed voor mijn ogen.
    ik heb een aandoening aan het netvlies, en zie erg slecht.
    Ik wil heel graag alles weer duidelijk en helder kunnen zien, er zijn zoveel beschadigingen in mijn netvlies, dat menselijk gezien genezing onmogenlijk is.
    maar ik weet, voor Jezus is niets onmogenlijk.
    Hij heeft alle macht.
    Door het bloed van Jezus ben ik gered, en weet dat als ik straks bij hem ben, ik volmaakt zal zien.
    Maar ik hoop nu al op genezing.
    Satan fluistert mij in “Het is niet voor jou, jij bent niet goed genoeg”, maar Jezus is overwinnaar!!

    Lieve groet, en Gods zegen van Heleen

  7. 7 David

    Wow Heleen, ik bid voor je genezing!
    Kom jij ook hier getuigen zodra je genezen bent? 🙂

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  8. 8 marianne

    wauw!wat een verhaal.ik ken dat…de depressies en de influisteringen van de boze.maar Jezus leeft!hij is onze verlosser dwars door alles heen.ik heb het op het moment ook niet makkelijk,maar alles komt goed.dat weet ik voorhonderd procent!blijf vast houden hoor jullie beiden.veel liefs en Gods onmisbare zegen toegewenst. marianne

  9. 9 frits

    ooo wat is god groot.
    Ja door het kruis zijn we vrij, als je dat wil zien en pakken is onze weg niet zwaar meer, die weg heeft jezus voor ons afgemaakt.
    alle zonden op zich genomen voor ons, wat een GENADE dank u Heer.
    Ga zo door deze weg van GENADE MAAKT JE STERK . DOOR HET KRUIS VAN Jezus Amen

  10. 10 Johanna

    mooi voor jullie,
    Voor mij ligt Gods plan een beetje anders, denk ik nu, na 15 jaar rolstoel. Geleidelijk aan komen er openingen waardoor ik mijn persoonlijke situatie zie verbeteren. Ik heb een tijd gehad waarin het voor mij sterk speelde dat ik kennelijk niet voor een ‘pats boem als donderslag bij heldere hemel-manier’ weer lichamelijk genas. Mijn binnenste genas/geneest stukje bij beetje. Is mijn geloof niet toereikend genoeg, zou je haast beginnen te denken.Ook zonder dienst of gastheer/genezer hoeft God maar met de vingers te knippen en ik ben op slag gezond, maar ik heb me erbij neer moeten leggen dat ik een andere weg moet gaan in het Plan. Dat is een andere kant. Jij, die de eerdere getuigenissen leest en verdrietig bent omdat God niet de ‘donderslag bij heldere hemel-manier’ toepast, laat de moed je niet in de schoenen zinken. Er is voor ieder van ons een weg en die kunnen heel verschillend lopen. je bent in de allesomvattende Liefde. Daar gaat het om, dat je dat beseft, iedere dag van je leven. Denk niet dat je geloof niet groot genoeg is! Niemand weet waarom, misschien alleen de Vader…

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  11. 11 Eline

    Een prachtig verhaal!

    Ik heb ook een bericht op de getuigenis van je man achtergelaten en zou het fijn vinden om met jullie in contact te komen.

    Morgen laat ik me dopen en zou graag met anderen hierover willen praten. Ik kan hier wel met mijn directe omgeving over spreken maar omdat we in het buitenland wonen hoop ik zo online ook met mensen in het nederlands te kunnen spreken.

    Gods zegen!

    Lieve groetjes van Eline

  12. 12 LanaVirginiaCoenraad

    ik ben halverwege je verhaal, schhot mij iets te binnen. Je bent ee Timmer ben je heel toevallig familllie van Jimmy timmer(almere buiten en Joey timmer ergens in R’dam

  13. 13 petra fd latupeirissa

    ik ben gezegen met julie getugenis. Voor God is geen onmogenlijk. ik bid dat veel mensen zijn gezegend met julie verhaal.

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  1. 1 Mijn Getuigenis - De getuigenis van Leo                    
    Pingback op 8 sep 2008 om 22:26
MijnGetuigenis.nl wordt niet onderhouden, nieuwe reacties niet mogelijk.