Dré

© Copyright MijnGetuigenis.nl
Niets van deze website mag worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van MijnGetuigenis.nl. Deze print is enkel voor persoonlijk gebruik.

Laat ik bij ’t begin beginnen. Ik ben Dré van Rossum geboren te Wageningen in het jaar ’77. Ik ben geboren in een gezin met twee alcoholverslaafde ouders en twee jaar na mij werd mijn broertje geboren. Wij, mijn broertje en ik, werden helemaal vrij gelaten in alles. We mochten werkelijk alles. Liefde kregen we niet, geld echter wel. Mijn ouders probeerden onze liefde te kopen. Wel werden we steeds de straat opgestuurd om buiten te spelen, want dan konden mijn ouders ongestoord drinken. Op straat haalden we kattenkwaad uit, we stalen, vochten, enzovoort. Zo groeiden wij op.

Op mijn elfde jaar begon ik met roken om stoer te doen. Op de lagere school waar mijn broertje en ik op zaten, lieten wij op vrijdag een raam van de gymzaal open staan, zodat we in het weekend daar naar binnen konden klimmen om te voetballen. Toen we uit gevoetbald waren, ging iedereen weg behalve een vriendje van mij, toen 9 jaar oud, en ik. Wij bleven daar achter. Ik rookte rustig een sigaretje en kreeg toen de ingeving om een fikkie te maken in t ballenhok. Dit vuurtje liep snel uit tot een flinke brand en toen wou ik t blussen. Ik zag een bak met wit poeder staan (magnesiumpoeder). Ik gooide dit over het vuur en er kwam een enorme steekvlam – alles stond in de fik! Toen zijn we gevlucht.

Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl

Mijn vriendje kon niet meer slapen door de hele gebeurtenis, en hij biechte alles op aan zijn vader. Die belde de politie. Die haalde mij op en ik bekende gelijk alles. Er was alleen 6 ton schade de gymzaal was met de grong gelijk gemaakt. Mijn ouders en de ouders van dat vriendje moesten dokken. Mijn vader heeft me werkelijk bont en blauw geslagen.

Van school gestuurd
Ik werd ook nog eens van school gestuurd en ik moest naar een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen: “De helderingstichting”. Hier leerde ik blowen en vechten. Het duurde niet lang of mijn broertje werd ook naar deze school gestuurd, en mijn vader nam dat mij ook nog eens kwalijk.

Ik werd hoe langer hoe moeilijker en ik begon met inbreken. Het geld dat ik hiermee verdiende ging op aan blowen en gokken. Ik werd een paar keer gepakt en moest voor straf naar een internaat. Ik kreeg een onder toezicht stelling en kreeg een gezinsvoogd op de koop toe. Zo ging ik jaren lang van internaat naar internaat, overal liep ik weg.

Tot overmaat van ramp werd mijn toenmalige vriendinnetje ook nog een zwanger. En 1 maand voor mijn 17e op 06-09-1994 werd mijn dochtertje Samantha geboren. Ik moest van mijn vader met mijn meisje gaan samenwonen en al snel kwam ik toen in een jeugdgevangenis terecht. Ik raakte verslaafd aan speed, xtc en coke, en op mijn 19e kwam ik met heroine in aanraking. Dit was ’t voor mij helemaal, dit was mijn drugs. Ik ging maar door met gebruiken en ik kwam regelmatig vast te zitten voor van alles, van gewapende overval tot winkeldiefstal.

Arnhem
In de tussentijd kreeg mijn moeder, die inmiddels gescheiden was van mijn vader, twee hersenbloedingen. Hierdoor werd ze half verlamd en hoewel ze wel wat bijkwam, bleef ze slecht ter been. Mijn moeder woonde in Arnhem tegenover een Huis van Bewaring. Ik kwam op een gegeven moment in Arnhem op het politiebureau te zitten. En ik moest natuurlijk afkicken van de heroïne, ik wilde geen methadon, dat vind ik rotzooi. Ik moest dus wat ze noemen cold turky afkicken. Dit was in 2000, ik was toen bijna 23.

Ik moest dus afkicken en kon dus niet slapen. Ik had lectuur gekregen: Revu’s, Panorama’s, Aktueeltjes enzovoort. Maar tussen al die tijdschriften zat ook een Bijbel. Die gooide ik gelijk de hoek in. Tja, wat moest ik nou met een Bijbel? Op een gegeven moment had ik alle boekjes gelezen. Ik drukte op de intercom en vroeg aan de bewaarder nieuwe boekjes. Hij reageerde: “Het is midden in de nacht, morgenvroeg ben je de eerste.” Ik dacht: “Wat moet ik nou lezen?” Mijn oog viel op die bijbel in de hoek. Ik dacht: “Da’s toch ook een boek.” Nou ja, bij gebrek aan beter begon ik er maar in te lezen. Gewoon beginnen bij Genesis 1.

Bij het lezen ging bij mij de vraag dagen: Zou er dan echt een God bestaan? Ik dacht toen: “Baat ’t niet dan schaadt ’t niet, ik bid wel een keertje.”, en ik bad: “God als je bestaat, laat het dan maar aan mij zien, dan wil ik graag naar t Huis van Bewaring in Arnhem-Zuid, want dan kan mijn moeder 1 keer in de week op bezoek komen. Als dit gebeurt, dan ga ik bijbel lezen en elke dag bidden, amen. En na 5 dagen ging mijn deur open, je gaat naar een Huis van Bewaring. Ik vroeg welke: Arnhem-Zuid! Toeval dacht ik.

In het Huis van Bewaring ging ik vrolijk door met gebruiken en ik was al weer helemaal verkeerd bezig. Toen na 2 weken zat ik TV te kijken en dat was een programma over een dominee die gevangenen bezoekt in het buitenland. In dit programma werd gezegd: “Als je God een belofte doet, dan kun je je er maar beter aan houden! Anders zul je het weten ook.” Dit kwam echt uit de TV en ’t leek wel of het mij bij de keel greep. Ik schrok me rot en ik heb gelijk een briefje ingevuld voor de dominee van het HvB. “Spoed”, had ik erbij gezet.

De dominee kwam, hoorde mijn verhaal en zei toen: je bent door God in de kraag gevat nu zal alles in je leven anders worden. Ik ben begonnen met bidden en bijbel lezen. En toen ik vrij kwam ben ik naar Huize Norel, een christelijk woon-werkcentrum, in Epe gegaan. Hier leerde ik God echt goed kennen. Ik bestudeerde zijn woord. Maar ik viel ondanks alles toch terug in gebruik.

De Hoop
In 2004 hoorde ik over De Hoop. Ik deed de intake terwijl ik vast zat, en na mijn detentie werd ik opgenomen. Ik bleef vier maanden en leerde toen een leuk meisje kennen. Toen ik wegging bij De Hoop, ging ik bij haar wonen. Ik had me wel opgegeven om me te laten dopen toen ik bij de hoop zat. En ik heb dit ondanks dat ik daar weg was doorgezet: op 05-09-2004 ben ik in Nehemia gedoopt.

Kort na mijn doop liep mijn relatie op de klippen, en ik viel weer terug als een baksteen. Ik pleegde weer wat overvallen en kreeg 4 jaar gevangenisstraf. Ik gaf me tijdens deze detentie weer op voor de hoop, en op 18-02-2008 ben ik weer opgenomen in het Crosspoint programma. Nu zit ik inmiddels zes maanden bij De Hoop, en ik zit nu op ’t kompas. Het gaat echt goed deze keer. De Heer is met mij, en ik leer steeds beter praten. Nu heb ik ook nog deze groep ontdekt en ik verwacht er veel van.

Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl

Ik hoop jullie met mijn getuigenis tot steun te zijn. GOD IS GROOT, GOED EN MACHTIG, GEPREZEN ZEI ZIJN NAAM!!!

God zegen jullie allemaal, groetjes Dré van Rossum

Staat jouw getuigenis hier volgende week? Stuur nu in!
Be Sociable, Share!

20 Reacties aan “Dré”


  1. 1 Tieneke

    Hallo Dré,

    Heftig verhaal joh! Super om te lezen dat God jou nabij is en dat Hij een plan met je heeft. Blijf vertrouwen, hoe moeilijk het ook is. Met de kracht van de Heliige Geest zul je zeker stand houden.

    Groetjes.

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  2. 2 mar

    Beste Dré,

    Ik vind het knap dat je zo je hele verhaal op een rijtje hebt gezet en hebt durven zetten. Je mag in ieder geval 1 ding onthouden, ook mensen die soms superchristelijk lijken hebben moeite met iets in het leven. Alleen laten zij/wij dat niet altijd blijken. Maar wij allemaal, jij dus ook, moeten daar tegen strijden en ook vertrouwen dat God ons daarbij helpt. Zijn engelen zullen je ook helpen. Sterkte,

  3. 3 Hans

    Hallo Dré,

    Dat is een “heftig verleden” wat je beschrijft. Maar gelukkig is er ook een “gouden toekomst” voor allen die in Christus Jezus zijn.
    Allereerst een toekomst in dit leven, waarin God – als je het Hem toelaat – dit alles door jou heen zal gebruiken om anderen tot Hem te leiden. En verder natuurlijk het eeuwige leven, maar dat spreekt voor Zijn kinderen min of meer vanzelf…

    God bless you!
    Hans

  4. 4 kees

    Beste Dré,

    Bedankt voor je getuigenis, het laat ons weer zien dat een mens zonder God tot alles in staat is
    Wat is Zijn genade oneindig groot dat Hij op deze manier ingrijpt
    Leef voor Hem, en lees veel uit de bijbel, zodat je kennis gaat toenemen
    Tip : geef je op bij “dagelijks woord” dan wordt je elke dag via een e-mail bemoedigd met een bijbeltekst, ook handig als je een computer op je werk hebt ! De eerste mail die je leest is dan altijd een bijbeltekst

    Groeten en Zegen

    Kees

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  5. 5 Kevin

    Hey Dré,

    Ik ben sprakeloos. Wat jij allemaal meegemaakt hebt en dan God vinden op zo’n manier. Echt vet gaaf dat je dit wilt delen heel erg bedankt. Dit bemoedigt velen om door te gaan en voor God te gaan. Heel veel zegen.

    Kevin

  6. 6 Djessyca

    Hallo Dré,
    Wat een leven heb je achter de rug zeg! Maar wat super dat je het hebt overwonnen met God! Echt top!!
    Het bemoedigt mij erg. Want mijn moeder is alcoholverslaafd. En soms is het moeilijk om er in te blijven geloven dat ook zij er ook uit kan komen. Maar nou ik dit zo gelezen heb, geeft het mij weer nieuwe hoop!! Dat wou ik je even zeggen..
    God’s zegen en liefde toegewenst!!
    Groetjes Djessyca.

  7. 7 petra

    Hoi Drè,

    Indrukwekkend! zo zie je dat je niet te strijden hebt tegen vlees en bloed ,maar tegen krachten en machten in de Hemelse gewesten.(EF.5:12) Moelijk, maar door de kracht van de Heilige Geest en de liefde van jezus sta je als een rots. Loop de wedloop om de hemelse prijs te behalen.

    Drè ik heb een tekst voor je en dat bid ik jou toe. Het staat in
    EF.4:14-21 Ik hoop ook dat je je fam. kunt vergeven en voor hun kunt bidden.

    God`s onmisbare zegen toegewenst.

    Petra.

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  8. 8 Johanne

    Beste Dre,

    Wat een ontoerend en aangrijpend getuigenis! Ik ben diep onder de indruk wat jij allemaal in je leven hebt meegemaakt. Ik bid jou voor de toekomst Gods zegen,kracht en bemoediging toe!

  9. 9 Vera

    Hallo Dré,
    Een heel zware tijd heb je achter de rug. Maar God had je vast, dat is zeker. Onze taak is nu, samen met onze Hemelse Vader, Jezus en de H. Geest de weg naar de Hemel te genieten. Blijf een goede vader voor Samantha. Zij heeft er niet om gevraagd. Kies voor het goede, goede keuzes leiden naar goede dingen. God bless.

  10. 10 Marja, Ede

    Hoi Dre,
    DANKjewel voor je getuigenis. God is a amazing GOD!!
    Heb zelf ook een jaar in de Hoop gezeten, en ik weet dat het niet altijd makkelijk is, maar God’s aanwezigheid en leiding is daar!!Maar vergeet niet dat het een strijdveld is.Ook de vijand probeert binnen te dringen in sluwe wegen (gasten opzetten tegen de leiding/stiekeme dingen doen etc),maar geef de vijand geen kans!! GOD is jouw kans op herstel, en zo te horen is Hij geweldig met je bezig. Blijf Hem trouw, en dank Hem voor de kansen die de Hoop en zijn medewerkers jou geven. Stay strong!
    Hartelijke groet en Zegen, uit Ede.

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  11. 11 Rick

    Hee Dré

    Ik heb veel verhalen gelezen op mijngetuigenis, maar dit sloeg mij echt onwijs aan, ik ben een jongen van 15 en onwijs veel met God bezig! Ik bid voor je en ik hoop dat je de komende jaar nog veel van God mag ervaren want Hij laat niet los was Zijn hand begon!

    Gods liefdevolle steun en zegen

    Groetjes Rick uit Waddinxveen

  12. 12 fredvan kamer

    beste dré
    hoop dat je rust en vrede in de heer mag vinden jongen .
    kop op en blijven bidden
    hij houd ook van jou
    ondanks dit alles
    groetjes fred

  13. 13 henri

    he Dre

    de Naam van de Heer is als een machtige toren voor wie Hem aanroept ervaart Zijn Kracht.
    Wie in Christus is die is een nieuwe schepping het oude heeft afgedaan.
    Voorwaarts gaan in Zijn Kracht.

    groeten Henri

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  14. 14 Dré van Rossum

    Yo allemaal bedankt voor jullie reacties… ik ben er echt mee bemoedigd. Ik hoop dat jullie datzelfde ervaren hebben door mijn verhaal. Gods eeuwige zegen rust op jullie.
    Groetjes van Dré

  15. 15 sandra

    respect! It’s a long road to go, maar de basis is gelegd. God heeft z’n oog op jou laten rusten, je bent een parel in zijn hand! Super! Succes met de verdere weg, want zoals tekst van Visje zegt; God houdt van je zoals je bent, maar Hij houdt te veel van je om je zo te laten!
    Hij zal elke stap van de weg bij je zijn, ik kan het weten!
    Groetjes, Sandra

  16. 16 iekje

    Wat een indrukwekkend verhaal, wat zowel inspirerend is en tevens een les met zich meedraagt. Hoe ondoorgrondelijk God’s wegen zijn op de manieren hoe Hij Zijn kinderen thuis wil brengen.
    Ik vind het geweldig hoe God in jouw leven is gekomen en bid dat Hij altijd bij jou mag zijn en jij in Hem.
    De andere kant van je verhaal vind ik ook een les, dat wij niet neer moeten kijken op anderen. Niet (ver)oordelen. God wil voor al Zijn kinderen het goede en het liefst allemaal thuis hebben.
    Ik zie dat mijn reactie zo’n 1.5 jaar later na je getuigenis is.
    Hoe het nu met je gaat, weet ik niet. Ik hoop dat het ontzettend goed met je gaat en dat God nog steeds je landman is.

    Groetjes, iekje

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  17. 17 aniel

    hai Dre,wat een moeilijke tijd heb je meegemaak, maar ja het is voorbij hij is voor jou gestorven en hij leeft, je kan altijd op hem vertrouwen hij laat je nooit in de steek, ik wil jou graag dit woord geven JOHANNES 15 vers 7 en johannes 19 vers 30, weet dat hij van je houwdt. god bless you

  18. 18 sarah erkelens

    hey dré straf verhaal ik vind het leuk dat nu alles beter is ng een leuke toekomst en dankuu voor het eerlijk verhaaal

  19. 19 gerdakensen

    hoi, goed van je dat je je verhaal met anderen deelt op internet. praten helpt altijd en biddend je overgeven aan God ook. onze hemelse Papa Vader God houdt altijd van je waar je ook bent en wat je ook doet. Vraag Hem maar om raad als je iets wilt weten. Zelf ben ik ook van atheist bekeerd tot evangelist/profeet. iets beters had mij niet kunnen overkomen. met vallen en opstaan probeer ik God te dienen net als jij. en onthoud dat er maar 1 soort mensen is: zondaren die allemaal tekort komen aan de heerlijkheid en heiligheid van God en dagelijks zondigen en daarom Jezus Christus nodig hebben als redder en verlosser en Heer in hun leven. ik wens je alle goeds toe heel veel sterkte bij alles en weet dat er velen zijn zoals jij die het zelfde hebben meegemaakt en er uit zijn gekomen met hulp van God. zonder GOd was ik allang dood geweest onder de groene zoden. Hij heeft me getrokken uit de diepste duisternis. dat wil hij bij iedereen doen. als we maar naar Hem willen luisteren en Hem willen volgen dan komt alles wel goed. Houd je vast aan het geloof jongen. dat is je redding voor nu en eeuwig. en ik weet hoe moeilijk dat kan zijn. ik herken veel van je verhaal. ook mijn leven was een hel maar nu ben ik op weg naar de hemel. voor eeuwig mag ik in de hemel zijn met alle wedergeboren gelovigen die JC hebben aangenomen als Heer en Meester. Jongen maak wat van je leven. Het ga je goed. en blijf in contact met christenvrienden en met de kerk en met je dominee/pastor/voorganger. Bid met mensen en lees je bijbel elke dag en ga naar diensten en bijbelstudies. en kijk niet achterom kijk niet naar je verleden. kijk naar de toekomst. de eeuwigheid. Gods zegen, veel sterkte. mvg Gerda kensen te leeuwarden.

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  20. 20 Dennis Heemskerk

    Beste Dré,

    Wat een aangrijpend verhaal om je verleden te moeten lezen,en wat heb je een hoop meegemaakt.Ondanks je terugvallen houd God nog steeds van je.Hij is niet zoals de mens: Dit flikte je,nu hoef ik je niet meer te zien.God zijn liefde en geduld voor jouw is groot.Ga met God en probeer niet weer in je oude patroon te vallen,dan zal God je de weg wijzen die je bewandelen zal.

    Moge de here je elke dag zegenen

    Dennis Heemskerk

MijnGetuigenis.nl wordt niet onderhouden, nieuwe reacties niet mogelijk.