Esther

© Copyright MijnGetuigenis.nl
Niets van deze website mag worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van MijnGetuigenis.nl. Deze print is enkel voor persoonlijk gebruik.

Hoi, ik ben Esther en in het dagelijks leven studente. Ik ben bijna 18 jaar en doe deze maand examen havo. In september begin ik aan een DTS (Discipleship Training School) voor een half jaar bij Jeugd met een Opdracht. Nu ik dit schrijf ben ik erg blij, geniet ik en dank God voor wat hij het afgelopen jaar gedaan heeft. Ik had eerlijk gezegd nooit verwacht dat ik nu hier zo zou zitten en dit zou gaan schrijven.

Het begon allemaal in de zomer van 2006. Ik was geslaagd voor VMBO en mocht HAVO gaan doen, maar eerst kon ik gaan genieten van een vakantie. Maar er was iets raars, ik voelde me zo vaak down en erg verdrietig. Precieze redenen kon ik niet noemen. Ik heb ook nooit traumatische ervaringen meegemaakt of zoiets. Ik dacht dat dit bij mijn leeftijd hoorde, ik was namelijk net 16 jaar geworden en dus in de pubertijd.

Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl

Eetstoornis
Na de vakantie werd alles langzaam erger. Mijn gedachten werden steeds negatiever over mezelf, anderen en mijn leven. In december 2006 werd alles tevéél. Op TV zag ik een programma over iemand met een eetstoornis. Ze vertelde dat ze vaak spanningen niet aan kon en daardoor ging overgeven of niet eten. Deze woorden bleven een paar weken in m’n hoofd spoken, tot het moment dat ik niets meer zag zitten, m’n leven was volgens mijn gedachten waardeloos, ik werd gek van m’n gedachten en wilde m’n aandacht op iets anders vestigen, overgeven. Het luchtte even op. De eerste keer schrok ik van mezelf en viel huilend in slaap. De depressieve gedachten bleven doorgaan, en ik kon me niet meer concentreren, en kon vaak alleen nog denken aan overgeven, want dat luchtte (even) op.

De volgende week gebeurde het weer, die week daarna weer, die week daarna 2 keer enz. en zo ging de maand december voorbij. M’n moeder merkte dat het niet goed ging, en na een lang en moeizaam gesprek met m’n moeder heb ik haar uiteindelijk mijn geheim verteld. (Ik had het eigenlijk niet willen vertellen want ik wilde haar niet bezorgd maken.) Alleen m’n moeder wist het, en ze lette op, maar ze kon me niet tegenhouden te spugen, dus ik ging door, 2 keer per week werd 3 keer per week en er waren weken dat ik bijna elke dag ging spugen. Het werd een verslaving.

Processen (menstruatie o.a.) in m’n lichaam stopten na verloop van tijd, en de afvoer bij ons in huis verstopte door het gespuug. ’s Avonds kon ik niet meer slapen, nachten lag ik te huilen en ik was heel bang in donker. Een aantal keren per week had ik angstaanvallen. Het enige wat ik kon doen was huilen en mezelf pijn doen. Doordat ik me zo slecht voelde kwam ik bijna niet meer buiten de deur. ’t Liefst sloot ik me op in de badkamer en wilde ik alleen zijn.

Ondertussen ben ik via de huisarts bij een psycholoog gekomen. Elke week kwam ik langs om alles op een rijtje te zetten, het hielp om over dingen te praten waar ik nooit over durfde te praten met iemand, maar het spugen bleef maar doorgaan.
M’n moeder zei dat ik zo mager was en dat dit niet mooi was, maar ik geloofde het zelf niet. Het enige wat ik zag was een opgeblazen buik als ik net had gegeten. Die buik moest plat zijn!

Vicieuze cirkel
Van februari 2007 tot april ging het zo door. Ik viel 10 kilo af. Ik wilde écht stoppen met overgeven, ik wilde het echt, maar het lukte me niet meer. Elke keer gaf ik eraan toe. De verleiding was te groot. Het voelde even goed om te spugen, maar daarna voelde ik me heel vaak schuldig en schaamde ik me. Zo ontstond er een cirkeltje waar ik niet uit kon komen. De schaamte en schuldgevoelens werden te groot.

Soul Survivor
Gelukkig werd het eind mei, en ik ging met 3 vrienden naar een groot festival evenement. Het heet Soul Survivor en dit was de 3e keer dat ik er naartoe ging. Het was fantastisch! Het is een week dat je met zo’n 3000 jongeren veel leert over God, en waarbij er veel aandacht word besteed aan aanbidding enz. Na elke celebration (2 keer per dag) is er tijd voor gebed.

Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing. Jesaja 53:5

Na een avonddienst kwam er een meisje naar me toe, uit het niets. Ze vroeg of ze voor me mocht bidden, en ik vond het goed. Ze begon dingen te zeggen die zij niet van zichzelf kon weten, ze vertelde aan God hoe ik me voelde en wat er de afgelopen tijd was gebeurd. De Heilige Geest inspireerde haar in haar gebed, tijdens dat gebed liet God me zien wat ik eigenlijk aan het doen was door het spugen heen. Ik ruïneerde mezelf, maar ook een tempel van de Heilige Geest. De bijbel zegt namelijk in 1 Kor. 6:19-20: Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.

Mensen konden me dus nooit overtuigen, maar God deed het en bevrijdde me! En sindsdien heb ik nooit meer de behoefte gehad over te geven. Vanaf het festival ging het eten zo goed! Ik genoot er zo van, heerlijk! Mijn lichaam moest wennen aan het eten en het ging steeds beter.

Depressie
Toen ik terug kwam van het festival waren m’n vader, moeder en ik allemaal blij dat het lichamelijk weer beter ging. Maar geestelijk was ik nog niet herstelt. Vroeger uitte ik mijn gevoelens en emoties door over te geven, maar nu kon dat niet meer en begon ik alles op te kroppen. De depressieve gevoelens werden erger en erger, weer zag ik het leven niet zitten en alles was waardeloos. Ik had geen zin meer in het leven, en wilde ook niet meer leven. De angstaanvallen en huilbuien werden ook steeds erger. Mijn hart schreeuwde naar iemand die me begreep en naar iemand die me een knuffel gaf.
Zelfmoordgedachten kwamen elke dag een aantal keer voorbij. Vooral bij het zien van een trein, brug enz. Ik had ook grote vraagtekens naar God toe, want hoe kon hij me wel genezen van die eetstoornis en de depressieve gevoelens niet weghalen? Waarom zou God me door zoiets heen laten gaan?

Ondertussen was de vakantie aangebroken. De psycholoog adviseerde me om me aan te melden bij de GGZ voor intensievere hulp. Gelukkig kon ik versneld aangemeld worden en hoefde ik niet een half jaar te wachten, en toen kwam het eerste gesprek met de psychotherapeut. De psychiater kon er niet bij zijn. Het gesprek verliep totaal niet naar m’n verwachtingen en ik had er erg slechte gevoelens bij. Hierdoor was m’n laatste beetje hoop dus ook al weg en ik was wanhopig, wie of wat zou me nu nog kunnen helpen?

De enige zou God kunnen zijn, maar ik durfde daar niet meer op te vertrouwen. Toen ik dit aan mijn ouders vertelde zei m’n vader dat het misschien goed was is bij iemand van bevrijdingspastoraat langs te gaan om voor me te laten bidden.
Het was het laatste wat me nog zou kunnen helpen dacht ik dus ben daar naartoe gegaan.

Vrijgezet
Het was een gezellige avond, en we hebben ongeveer 3 kwartier gebeden met z’n drieën. De Heilige Geest inspireerde weer het gebed, en er werden weer dingen gezegd die alleen God wist. Bindingen werden verbroken in de naam van Jezus, en wederom liet God wéér zien hoe groot hij is.

Na het gebed voelde ik me voor het eerst beter sinds een lange tijd, en ’s avonds viel ik in slaap zonder huilen. Ik was blij!
Het voelde raar, maar goed en ’t duurde langer dat het goed ging. Ik heb heerlijk genoten van de vakantie op Mallorca.

Ook op een conferentie in de zomer heeft God me vrijgezet van angst en heeft Hij me genezen van nek en hoofdpijn waar ik dit jaar bijna elke dag wel last van had. Tot de dag van vandaag ben ik genezen van deze depressie, angst en eetstoornis. God heeft me genezen! Dat is zeker. Er is dus hoop, wat ik een tijd niet gezien heb. God is altijd groter dan dat wij denken, en bidden.

Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’Marcus 10:27

Deze brief is niet om te vertellen hoe zielig ik was. Helemaal niet! Ik schrijf dit om te vertellen hoe groot God is. Ik wil ook zeggen tegen iedereen die dit leest dat, ook al lijkt je probleem (wat voor probleem dan ook) te groot, en denk je dat het nooit goed komt, God is altijd groter dan je probleem en Hij is er voor je. Nodig Hem uit in je leven. Vaak gebeuren dingen ook op een andere manier dan dat wij denken en willen. Ik snapte ook niet waarom je echt in de diepste dip moet zitten voor God je eruit trekt. Maar uiteindelijk zie je God’s leiding. Hij is er!

Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl

Ook als je God nog niet kent, ik wil je zeggen, het is echt heerlijk te leven met Hem! Niet omdat je er zelf beter van word maar om wie God is.

Liefs,
Esther

Staat jouw getuigenis hier volgende week? Stuur nu in!
Be Sociable, Share!

22 Reacties aan “Esther”


  1. 1 Kevin

    De Heer is groot en geweldig. Prachtige getuigenis. Geweldig hoe God jou lichamelijk en geestelijk heeft geholpen. Het gaat je goed en succes met je examens. En zoals je nu al gemerkt hebt, God laat je nooit in de steek.

    Heel veel succes met je DTS.

    Gods Zegen Kevin

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  2. 2 gerlinde

    lieve esther

    Ik ken je helemaal niet, maar ik wil zeggen dat ik het een hele mooie getuigenis vind! Ik heb zelf ongeveer het zelfde mee gemaakt.. en ben bezig daar uit op te klimmen. Dit is alleen heel lastig.. zoals je zelf vast ook wel weet. Maar telkens kom ik weer uit bij God, bij alles wat ik over mezelf leer, over anderen.. over alles! ALLES gaat naar God toe! en dat kan ook niet anders want God is het begin en het einde! 😀
    Ik wens je heel veel sterkte met je examens en een gezegend leven met God. En ik heb nog een mooie bijbeltekst voor je:

    “De HEER, je God, zal in je midden zijn,
    hij is de held die je bevrijdt.
    Hij zal vol blijdschap zijn, verheugd over jou,
    in zijn liefde zal hij zwijgen,
    in zijn vreugde zal hij over je jubelen. ” Sefanja 3:17

    Onthoud dit goed! bij alles wat je doet!!

    liefss gerlinde

  3. 3 Astrid

    Hoi Esther,
    Geweldig je getuigenis, zeker naar anderen toe die hiermee ook te maken hebben.
    Voor jou (en alle anderen) het volgende:
    “Wanneer wij als Gods kinderen niet meer verder kunnen, dan is Hij het die ons draagt”.
    Succes met je examens en Gods Zegen bij alles wat je doet.
    lfs,

    Astrid

  4. 4 Loes

    Een geweldige getuigenis. Veel succes en God’s zegen bij de DTS training.

    Loes

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  5. 5 Joany

    Lieve Esther,

    Jouw verhaal heeft mij erg geraakt. Ik ben zelf moeder van drie dochters en kan mij voorstellen wat een verdriet je ouders ook gehad zullen hebben. Maar ik ben blij en ik dank God dat HIj je uit deze duiternis gehaald heeft want hij is je verlosser,je beloner, je maker, je vertrooster,je vader,je verzoener. Vertrouw op hem. Want hij zal je hogerop brengen.Dank hem bij alles, want HIJ verdient alle eer. Leg jouw examens en alle andere dingen in je leven aan zijn voeten en je verlosser en bevrijder zal een oplossing voor je brengen. Geef niet op wees standvastig want met Jezus zijn wij meer dan overwinnaar.
    Moge God je heel veel Goddelijke wijsheid, kennis en inzicht geven.
    Ik proclameer dat jij succesvol zal zijn in alles wat je onderneemt.IK wil je bemoedigen met Psalm 23. God Bless Joany

  6. 6 Jeanine

    Es,
    Ik vind je geweldig!!

    Liefs,
    Jeanine

  7. 7 Hans

    Hoi Esther,
    Het lijkt mij zo dat jij de afgelopen jaren op zoek bent geweest naar jezelf en dat God jou gevonden heeft. Zoeits heb ik jaren geleden in een gedicht beschreven – zij het los van de eetstoornis. Dit gedicht wil ik graag met je delen:

    Je ziet jezelf weleens en denkt: wie zit er achter mij?
    Je voelt je dan zo vaak gekrenkt in plaats van vrij en blij.
    Wie ben je eigenlijk, jij mens van vlees en bloed?
    Welk deel van jou – welk stuk – is eigenlijk nog goed?

    Losgeslagen voel je je, een schip op volle zee,
    dat roerloos blijft ronddobberen op deze wereldzee.
    De motoriek van je bestaan – al wat fundament leek –
    blijkt plotseling kapot te gaan; het laat je in de steek.

    Je ziet totaal geen uitweg meer; het schip kapseist en dan…
    denk je aan de storm op het meer en aan Hem die dat aankan.
    Hij stilt de golven als je Hem – heel bang – geroepen hebt.

    Als Hij dan met Zijn kalme stem je weer heeft opgepept,
    dan weet je dat de motoriek beslist vervangen wordt.
    Van het noodweer word je wel zeeziek, maar dat duurt nog maar kort.

    Gefeliciteerd met dit krachtige getuigenis, met de komst van Jezus aan boord van jouw schip. En natuurlijk Gods zegen in Zijn Opdracht voor jou als Jeugd(ige).

    Hans

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  8. 8 Hylkje

    woooow meer kan ik er niet over zeggen.
    raakte me super

    ik ga wel nadenken door je getuigenis

    liefs hylkje

  9. 9 Rix

    Heeeej Esther!

    Ik heb vaker verhalen gehoord van meisjes die zoiets hadden.
    Ik heb ook altijd geprobeert als ik zo’n meisje tegenkwam of kende dat ik haar altijd op Jezus zou wijzen, dat Hij haar kan bevrijden van depressie of eetstoornissen. Een gebed kan al heel wat doen, omdat depressie gewoon een invloed is van de duivel. Zodra de Heilige Geest schijnt met Zijn licht wijkt de duisternis en de depressie. Maar de duivel zal altijd weer opnieuw proberen om je te pakken.. maar dat gaat nu niet meer gebeuren omdat je van Jezus bent! En dat mag je uitspreken over je leven! Je bent een kind van Jezus die de macht heeft over depressie, eetstoornissen, en alles wat van satan komt!

    Ik kom ook soms wel eens in een dip omdat ik soms gewoon even niet meer wat wat ik moet doen of dat ik me afvaag: ‘waarom leef ik? -.-‘ Maar dan bedenk ik me altijd om in Jezus naam weg te sturen: ‘GA WEG! Ik leef voor Jezus en Hij heeft een plan met mij!’ daarna voel ik me altijd beter en ga ik me op Hem focussen. Dat vult je leegte echt op!!

    Ik vind je getuigenis echt heel mooi! Gods zegen en succes met je DTS opleiding. Lijkt mij ook heel gaaf om te doen!

    Rix 😀

  10. 10 anton

    weer een prachtig Getuigenis,zeker om naast de Heer ook zijn helpers te danken,mag zijn zegen voor u doorgaan en verder reiken i.h.b. voor zij die het herkennen

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  11. 11 Grietje

    heey

    Super mooi getuigenis.
    In de naam van Jezus overwinnen wij.

    xxx!

  12. 12 Karin

    Hoi Esther,

    Ik krijg kippevel van je getuigenis,
    wat indrukwekkend )
    God is inderdaad erg Groot!!!

    liefs Karin

  13. 13 Ina V.H.

    Hoi Esther,

    Fijn dat God je genezen heeft, geestelijk en lichaamlijk. Ik heb dan geen eet stoornis, wel bijt ik verwoed op mijn nagels en krab ik korsten kapot. Ik heb een jaar met een kapot been gelopen. Mijn hoofd is al vanaf mijn 15e kapot en ben nu 54. Dus ook ik ben verkeerd bezig. Maar God is groter.
    Veel zegen toegewenst

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  14. 14 rachel zusje van;)

    Lieve es!
    Ik heb hem gelezen! wat een verschrikkelijke tijd was dat! maar heel erg moedig dat je dat zo op durft te schrijven! en ik hoop dat meisjes met hetzelfde probleem hier iets aan hebben,
    Liefs je zusje
    Rachel

  15. 15 Me

    Ik kwam “toevallig”op deze pagina en ben er enorm door gesterkt.
    Ik dank God dat hij jou genezen heeft en geloof ook bij ons in herstel.
    Hij is groter dan onze problemen dat geloof ik.

    Fijne dag.

    Me

  16. 16 M.

    Om onze zonden werd hij doorboord, om onze wandaden gebroken. Voor ons welzijn werd hij getuchtigd, zijn striemen brachten ons genezing.
    Jesaja 53:5

    Jezus keek hen aan en zei: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar niet bij God, want bij God is alles mogelijk.’
    Marcus 10:27

    Zoals ik onlangs al vertelde: Ik kwam niet toevallig op jou deze site.
    Hij heeft ons vrijgezet en er heeft een geweldige genezing plaatsgevonden.
    Zowel in onze relatie als in de familie.
    Ik dank Hem daarvoor.
    Amen.

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  17. 17 konijntje

    heel fijn voor je Ester!!
    zelf kan ik er weinig mee.ik lees nergens datje moet sterven aan jezelf.dat dreunt wel in mij.ik ben niet eens mezelf zo ziek oa.van gluten.en daarbij angsten, moe.en eenzaam.dwang en add.en eetbuien. en dan doeik zo mijn best te leven,zoals het normaal is en krijg ik toch gluten binnen door chinees die loog.en nu extra ziek.i zoek God en ik wil ook zoals jij er vanaf komen.
    maar ikhoop dt het bij jou zo goed blijft.

  18. 18 Esther

    Hey Allemaal,

    Bedankt voor alle reacties!
    ‘konijntje’, ik bid je echt hetzelfde toe!!

    Het gaat tot op de dag van vandaag erg goed met me..! Af en toe lees ik m’n getuigenis om mezelf er elke keer weer aan te herinneren hoe groot en goed God is!

    Zegen!!

  19. 19 Annemieke

    Meis,

    Wat een mooie getuigenis, ik kwam hem toevallig tegen.

    Je bent een mooi mens!

    Liefs, Annemieke

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  20. 20 cor

    Hallo Esther,

    Wat een super mooie getuigenis! Bepaalde dingen zijn heel herken baar voor mij.
    Ik ben beniewd hoe je de dts hebt ervaren?
    Geweldig zo de leiding van god te zien.

    Liefs, cor

  21. 21 Esther :)

    Heei es! 😉

    Wauw. Super mooi dat God zo veel gedaan heeft in je leven! Ik wil ff zeggen dat als je je depri voelt, je moet weten dat je kostbaar, geliefd en mooi gemaakt bent. Gold van Britt Nicole ia daar ook een heel mooi liedje bij 🙂

    Liefs’x, Esther 🙂

  22. 22 Esther :)

    Heei es! 😉

    Wauw. Super mooi dat God zo veel gedaan heeft in je leven! Ik wil ff zeggen dat als je je depri voelt, je moet weten dat je kostbaar, geliefd en mooi gemaakt bent. Gold van Britt Nicole ia daar ook een heel mooi liedje bij 🙂
    Jesaja 43;4

    Liefs’x, Esther 🙂

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
MijnGetuigenis.nl wordt niet onderhouden, nieuwe reacties niet mogelijk.