Hanneke

© Copyright MijnGetuigenis.nl
Niets van deze website mag worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van MijnGetuigenis.nl. Deze print is enkel voor persoonlijk gebruik.

Hallo, mijn naam is Hanneke de Heer en ik ben blij te lezen over de getuigenissen op deze site! God is goed, en verandert levens, net als de mijne:

Nooit kon ik keuzes maken in mijn leven. Ik wist niet waar ik goed aan deed. Ik kreeg niet de bevestiging waar ik zo naar verlangde, dat het oke was wie ik ben, met al mijn fouten en mijn goede dingen. Ik verlangde enorm naar iemand die naar me wilde luisteren, maar die leek er nooit te zijn.
Het maakte mij alleen en van een vrolijk onbezorgd kind raakte ik in een isolement.

Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl

Anorexia
Het enige wat mij goed deed voelen was als ik minder ging eten en het presteerde om steeds meer af te vallen. Als ik honger kreeg ging ik sporten om zo controle te kunnen houden. Ik besefte niet hoe ver weg ik raakte van relaties met mensen. Enorme angst om met iemand oog in oog te praten viel over me, alsof ze dwars door me heen zouden kijken en ontdekken wat voor zelfhaat ik van binnen had. Mijn gevoelens durfde ik nooit te uiten.

Mijn werk was een overleving en als ik thuis kwam was ik totaal iemand anders. Alles draaide om het eten en loog als ik iemand vroeg of ik al gegeten had, ik raakte zelfs geobsedeerd in het sporten op een lege maag.

Op naar Australië
Depressie maakte dat niks er meer toe deed. Ik wilde weg uit mijn huidige leven, op wat voor manier dan ook en besloot een reis naar de andere kant van de wereld te maken.

Doordat mijn omgeving veranderde besefte ik dat God bestaat en kon er niet omheen dat er een Schepper is die de natuur zo mooi heeft gemaakt. Ook gunde ik mezelf voor het eerst letterlijk stil te staan. Beetje bij beetje ging ik beseffen dat ik hulp nodig had.

Hoewel deze reis me dat liet zien, had ik moeite het te accepteren, ik vond altijd dat als je aan jezelf gaat werken, het egoistisch is. Ik had zo’n laag zelfbeeld, ik deed er niet toe en laat staan dat ik van mezelf kon houden. Hoewel het me beangstigde besloot ik terug te gaan en een instantie te zoeken die mij kon helpen.

Hoop
Het begon met Anorexia eetgroepen waar ik alleen maar meer van ging afvallen door de “concurrentiestrijd” die er tussen die meiden heerste. Hoewel ik dacht met een paar gesprekken wel even te veranderen, ging ik van maatschappelijk werker naar psychiater en uiteindelijk naar een 24 uur opvang, De Hoop, een christelijk therapie centrum in Dordrecht. Daar werd ik pas echt met mezelf geconfronteerd en hoe ik probeerde controle te houden. Het eten aan tafel, een pijnlijke rode draad in mijn leven; mensen die naar je kijken wat je eet, hoeveel je eet. Het kostte me een jaar om uiteindelijk mezelf de tijd en rust te geven om een normaal leven te kunnen leiden, zonder te hoeven nadenken over mijn eetpatroon.

Het doel van mijn leven, het verlangen er niet meer te zijn, veranderde van schaamte en angst in hoop. Ik leerde mijn gevoelens te uiten. Tijdens een werkweek in de therapie, heb ik voor het eerst beseft dat het een keuze is, om te (willen) leven. De zelfdestructieve gedachten haalden me zo naar beneden dat ik wel een keuze moest maken. Ik kon er niet omheen, ik verlangde zo naar erkenning!
Dwars tegen al mijn gevoelens in, maakte ik de keuze voor gebed tot God en ben ik bevrijd van mijn zelfdestructieve gedachten, zelfmoordgedachten en depressie.

Het was stil
De volgende dag kan ik me herinneren dat ik geen énkele negatieve gedachte had. Geen ENKELE. Ik ging beseffen hoe mooi de natuur was en ik kreeg energie terug en dankbaarheid. Ik koos voor het Leven. Ik kon wel janken van blijdschap en wist dat Jezus het leven was en was benieuwd om Hem te leren kennen. Ik wist 1 ding zeker: dat ik voor God wilde leven, omdat Hij mijn leven gered heeft van de dood. God bevestigde dit met de belofte uit Psalm: 118:17: Ik zal niet sterven, maar leven en de daden van de HEER verkondigen!

De periode daarna was niet gemakkelijk, hoewel het steeds beter ging, en ik gewoon echt kon zijn en niet hoefde te focussen op anderen om mij heen. Ik kreeg zin om voor fotografie te gaan studeren en hierin te ontdekken wat beauty is in de wereld. Een jaar later, uit therapie, wist ik 1 ding zeker: dat ik voor God wilde leven, omdat Hij mijn leven gered heeft van dood.

Uit dankbaarheid liet ik me dopen en ik zette een stap om Hem te volgen en sindsdien weet ik dat God in mij veel sterker is dan wat dan ook! Ik besloot mijn baan op te zeggen en mijn nieuwe passie te volgen: fotografie studeren en de bijbel. Via YWAM (Youth With a Mission) heb ik me aangemeld voor een DTS (Discipel Training School) en Fotografie in Hawaii.
Een droom werd werkelijkheid. God moet wel van mij houden!

Pas daar was het dat ik dingen uit het verleden kon overgeven aan God en kon loslaten. Het verlangen om uit de bijbel te lezen werd steeds groter en de relatie met God werd echt, als een vriend die met me praat. Voor het eerst voelde ik me vrij!!

Na de DTS
Na de DTS ben ik verder gaan reizen. Een reis rond de wereld als zendeling en fotografe met als focus op de bijbel en worldview heeft mijn perspectieven totaal veranderd. Tijdens deze reis ben ik geconfronteerd met het welzijn van de mensen in vele landen. Ik kreeg de kans van God er voor anderen te mogen zijn, waar dan ook in de wereld.

Deze ontdekkingsreis heeft me duidelijk gemaakt dat het niet om mij gaat, mijn leven, mijn comfort, mijn vrienden. Het gaat om de liefde van God in iemands leven en het belangrijkst is dat te kunnen delen, waar je ook bent. En bovenal vond ik de grootste schat die ik maar kan bedenken: zoveel vreugde, door de mensen die ik ontmoette, ongeacht hun levenssituatie.

Elke dag is een uitdaging, het maakt niet uit waar je bent. Ik dacht dat ik zelf dingen kon veranderen, maar nooit durfde ik een keuze te maken om te vertrouwen dat God mij kan veranderen. Ik dacht dat ik geen angst kende, totdat ik in de spiegel keek. Ook nu, alsof het lijkt dat mijn leven perfect lijkt te gaan, blijft het keuzes maken, weten wat de opties zijn en wat waarheid is en wat leven/hoop geeft in die keuze.

Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl

Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven. Jeremia 29:11

Dat gaat soms dwars tegen gevoel en controle in. Maar uiteindelijk levert het vrijheid, en zekerheid op. Weten wat je zwakheden zijn, maakt het makkelijk te zien wat je valkuilen zijn en waarin je je soms kunt bevinden. En je hebt mensen om je heen nodig en die er voor je willen zijn. Erop vertrouwen dat diegene jou wil helpen. Een goede relatie opbouwen kost tijd en is soms pijnlijk. Maar ik kan niet zonder en ik denk dat niemand dat kan. Dat is God’s Hart, een relatie met ons te hebben. En Hem vertrouwen, dat Hij alleen maar het allerbeste wilt voor jouw leven.

Hanneke is momenteel voor haar studie op Hawaii. Op haar weblog en fotoboek lees je meer.

Staat jouw getuigenis hier volgende week? Stuur nu in!
Be Sociable, Share!

22 Reacties aan “Hanneke”


  1. 1 Hans

    God is groot en goed! Hij verandert de mensen en Hij verandert de wereld!
    Wat een mooi getuigenis, Hanneke. Hoe goed dat Jezus het Brood is waarmee jij je voedt. Hij zegent onze inwendige èn onze geestelijke mens. Blijf Hem daarvoor danken…

    Gods zegen wens ik jou van harte toe,
    Hans

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  2. 2 Kees

    Geliefde zuster in Christus,

    Wat heb je er een familie bijgekregen ! En het allerhoogste , het Hoofd van de familie Jezus Christus Prijs Hem dat hij gekomen is, om ons te behouden van deze wereld, en ons in te lijven in Zijn
    Lichaam. Ik dank Hem dat ik er een zuster bij heb gekregen 🙂
    “Hij die liever stierf, dan zonder ons te leven” is betrouwbaar tot in eeuwigheid, Halleluja !!

    Groeten en Zegen

  3. 3 Aartje

    God laat nooit los Hanneke en uit jouw verhaal wordt dat opnieuw duidelijk. Ook jij bent één van Zijn kinderenen en jouw verhaal helpt mij en anderen om dat voor het eerst of opnieuw te beseffen, dank je wel. Moge de God en Vader van Jezus Christus jouw zegenen je leven lang.
    Aartje.

  4. 4 jamaresch

    Lieve Hanneke,

    en wéér is het feest in de Hemel: we hebben er een nieuw gezinslid bij, en wat zijn we er blij mee!! Prachtig, om je getuigenis te lezen, om te zien hoe onze Hemelse Vader op een liefdevolle en tedere manier stap voor stap jou verder bracht. Ik wens je Zijn SHALOM toe in alle aspecten van je leven, en ik prijs mijn Heer en Heiland voor Zijn liefdevolle werk in jou.

    jamaresch

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  5. 5 I.Rozen

    Ik wens jou 1 Sam 10 : 6 toe
    God bless
    Ingrid

  6. 6 Letitia

    Geliefde Hanneke,

    Ook ik ben bemoedigd door jou getuigenis, het is altijd weer zo geweldig om te zien hoeveel God van de mens houdt. Het maakt niet uit in wat voor situatie de mens zich bevindt, God is het die ons doet beseffen dat Hij bestaat en de zekerheid in ons
    binninneste geeft dat Hij alleen ons kan helpen. De keuze om voor Hem te leven is de allerbeste. Ik wens jou veel kracht en liefde van de Here toe en veel succes met je studie.
    gr. Letitia

  7. 7 Evelien

    wat geweldig mooi voor je!!!
    ik hoop dat je de rest van je leven hier van mag genieten!!
    veel geluk & zegen
    Evelien.

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  8. 8 J-P

    Dank. Door jou besefte ik weer dat ook ik 2 maal van de dood ben gered.

  9. 9 Eveline Volk

    Wat een God hebben wij, en wat een kracht heeft het gebed elke dag, ook voor de mensen die we niet kennen of persoonlijk kennen.
    Wij leven uit genade en ik wens je Gods onmisbare zegen toe.
    Wat een genade dat God ook jou heeft geroepen om voor Hem te leven.
    Je voelt je pas echt vrij als je een kind van God bent.
    Ik heb zelf p.t.s.s.
    Ik weet wat het is om je eenzaam te voelen en ik weet wat het is om gedragen te worden door onze Vader in de hemel.
    Dat hij een ieder draagt, die daar om vraagt, is mijn motto.
    In liefde toegezonden naar jou.

  10. 10 Sebo Hilberts

    Hallo Hanneke,

    Via “Dagelijks Woord” kwam ik op jouw getuigenis.
    Een geweldig getuigenis van Zijn Liefde!!!

    Mijn vraag:
    Ik zou het graag op mijn weblog willen plaatsen.
    Zou ik daarvoor jouw toestemming kunnen krijgen?

    Wil je eerst zien, wat voor weblog dat is? Dat kan:
    http://thelordismyshepherd.punt.nl

    Ik hoop van je te mogen horen…

    God’s warmte en liefde,

    Sebo Hilberts

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  11. 11 Tineke

    Lieve Hanneke,

    Wat een prachtig getuigenis, wat bemoedigend. Gods Liefde is onbeperkt. Ps. 103 kwam zo in gedachten. Je bent een spiegel van Gods Heerlijkheid in de Here Jezus.Om Zijn liefde uit te delen.
    Wat mooi om zo je gaves en talenten, op Hawaï in aktie te brengen.
    Geloof in Aktie.

    Liefs en Shalom Tineke

  12. 12 Bertus Meijers

    Hallo Hanneke,

    Allereerst, jouw naam doet me denken aan mijn vrouw.
    Ik heb jouw getuigenis gelezen en vindt het ontzettend fijn dat je God hebt leren kennen.
    Daarom aanvaardt zijn zoon Jezus Christus in je leven, want In Hem zijn wij geborgen.
    En Jezus zegt: “een ieder die mij gelooft zal eeuwig leven”
    Eeuwig leven met God. Wat een perspectief..!
    Weg van alle zorgen en pijn

    m.v.g.

    Bertus

  13. 13 tjalina timmermanss

    hoi Hanneke, wat fijn voor je! heb zelf ook heel diep gezeten, heb God gevraagd om mij bij zich te nemen, had alleen vertrouwen meer in God! heb jaren daarna veel verdriet en pijn gevoeld,ben daar zeer dankbaar voor want daardoor kwam ik er achter dat Hij mij wilde helpen via mijn familie en vrienden!
    Hij zorgt voor mij en heeft me doen inzien dat ik er mag zijn.Jij hebt het ook zo ervaren en ben zo dankbaar dat jij je nu net als mij voelt! Mijn hart maakte een sprong van blijdschap toen ik jouw getuigenis las! knap van je dat je het zo goed onder woorden kan brengen,geniet van je nieuwe leven samen met God! liefs Tjalina

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  14. 14 Willie

    Lieve Hanneke, fijn is dat om zo tot het geloof te komen he? Geweldig deze getuigenis! Ik hoop dat je nog lang van God mag getuigen zoals ik ook graag doe. God onmisbare zegen toegewenst!
    Liefs van Willie

  15. 15 Huub N. Dijkshoorn

    Hallo Hanneke, het is fantastisch als je gaat beseffen dat je bent wie God zegt dat je bent, als je tot geloof bent gekomen in Jezus Christus Zijn zoon en opnieuw geboren wordt. Dan heeft Hij je verlost uit de macht der duisternis en overgebracht naar het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde in wie wij de verlossing hebben, (col. 1:13) met de hemelse roeping Zijn getuigen te zijn om de wereld te vertellen dat Jezus is De Weg, De Waarheid, en Het Leven !! De vreugde in de Here zal je kracht zijn. Gods rijke Zegen toegewenst.

  16. 16 Majoh

    Lieve Hanneke de Heer,
    je zou haast je naam veranderen: Hanneke vàn de Heer!
    Wat een bijzonder verhaal vertel je. En als ik je foto zie, denk ik:
    die klopt er helemaal mee: je straalt!
    Ik bid je een bijzondere periode op Hawaï toe, samen met onze geweldige God!
    Dank voor je verhaal!

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  17. 17 Wai Wai

    Ik vind jouw getuigenis echt heel stoer 😀
    Ik hoop dat ik je later in de hemel kan ontmoete ^^

  18. 18 David

    Hoi Hanneke,

    Wat een schitterende getuigenis,
    Het gaf mij een rust om te horen dat het wel degelijk mogelijk is om van negatieve gedachten af te komen zolang je ervoor blijft bidden.
    Wat heerlijk om van de ene op de andere dag zoveel rust te mogen ervaren. Bedankt voor je getuigenis

    Gods zegen in Hawaï.

    Groeten David

  19. 19 ans

    wat de toekomst brengen moge.aandesvaders trowe hand,lop ik met gesloten ogen naar het onbekende land. lieve hanneke, ik heb jou bijbel tekst gelezen en het is mooi om te lezen. wy zyn allemaal een familie die bij god hoort.bedankt voor jou verhaal.

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
  20. 20 Roelien

    Wat een indrukwekkend getuigenis. Het raakte me.
    Hanneke, dapper van je dat je dit wilde delen.
    Ik wens je alle goeds bij je studie en Gods zegen bij alles wat er op je pad komt.

  21. 21 marianne

    Lieve Hanneke,
    Wat een geweldige getuigenis!Een aantal dingen zijn herkenbaar voor mij, en heeft me geraakt.Ik heb je fotos bekeken op de site. Ik moet zeggen dat ik tot tranen toe ben geraakt. Wat een mooie en boeiende fotos.Echt schitterend!

    Godszegen en alle goeds.Marianne

  22. 22 Peter Swieringa

    Hanneke,

    Wat een super verhaal.
    Ben blij te horen dat het helemaal is goed gekomen.

    God zegen toegewenst.

    Groet van je oud Enertel collega
    Peter Swiering

    Elke dag GRATIS een bijbeltekst in je mail of via een app? Kijk op www.DagelijksWoord.nl
MijnGetuigenis.nl wordt niet onderhouden, nieuwe reacties niet mogelijk.